Saturday, August 1, 2009

Esok polis perlu jaga keamanan bukan jadi alat Umno-BN

P
arti Keadilan Rakyat (KEADILAN) yang diketuai oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim dan seluruh jentera keanggotaan KEADILAN bersama dengan kepimpinan tertinggi Pakatan Rakyat tekad akan bersama rakyat Malaysia dalam menjayakan Himpunan Mansuh ISA yang bakal berlangsung di ibu kota Kuala Lumpur pada hari esok 1 Ogos 2009 yang dianjurkan oleh gabungan pelbagai organisasi termasuk parti-parti politik bersama dengan Gerakan Mansuhkan ISA (GMI).


Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN telah bersetuju untuk mengerahkan segala jentera melalui cabang-cabang dan ranting-ranting Parti untuk memberi komitmen sepenuhnya bagi program himpunan esok.

Walaupun pihak kerajaan Barisan Nasional (BN) dan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) telah berkali-kali mengeluarkan kenyataan media untuk cuba menghalang rakyat Malaysia dari berhimpun secara aman namun KEADILAN yakin perhimpunan serta perarakan MANSUH ISA menghantar memorandum ke Istana Negara boleh diadakan dan akan berlangsung dalam keadaan aman, dan bakal mencatatkan sejarahnya tersendiri.

KEADILAN menyeru agar pihak polis memberi kerjasama menjaga keamanan rakyat Malaysia dan tidak menjadi alat Umno dan Barisan Nasional dengan cuba menganggu dan mencabuli hak-hak asasi rakyat untuk berhimpun secara aman sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia.

KEADILAN juga menggesa pihak polis mempraktikkan profesionalisme dan etika dengan tidak menahan mahupun menangkap sesiapa dengan sewenang-wenangnya hanya semata-mata kerana terdapat arahan atasan untuk mengagalkan dan mengganggu gugat perhimpunan aman Mansuh ISA esok.

KEADILAN sekali lagi menegaskan bahawa selagi Kerajaan Barisan Nasional mengekalkan Akta zalim ini terutamanya sebagai alat untuk menakut-nakutkan rakyat, menekan, mendera dan menahan tanpa bicara sesiapa yang mereka pilih, selagi itu KEADILAN akan meneruskan perjuangan bersama Gerakan Mansuh ISA untuk memastikan Akta zalim ini dimansuhkan.

Selaras dengan prinsip keadilan, dan menghormati hak asasi manusia, KEADILAN mendesak, agar semua orang yang ditahan tanpa bicara di bawah Akta zalim ISA ini dibebaskan dengan serta merta dan sekaligus memansuhkan Akta zalim ISA.

--

Latheefa Koya ialah Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat _
Latheefa Koya
Fri | Jul 31, 09 | 9:29:00 pm MYT ( Harakah Daily)

0 comments:

Newer Post Older Post Home