Wednesday, January 27, 2010

Disneyland: Khir Toyo bersalah atau tidak?

R
asuah yang berleluasa dan keangkuhan pemimpin-pemimpin Umno adalah punca Barisan Nasional kehilangan mandat 2/3 dalam Pilihanraya Umum ke 12 pada Mac 2008.

Apabila keputusan rakyat diketahui, para pembesar Umno membuat kenyataan-kenyataan bahawa sudah sampai masanya untuk Umno berubah demi masa depan Umno dan orang-orang Melayu.

Mac 2010 akan menjelang tiba. Adakah impian Umno ingin berubah ini sudah menjadi kenyataan selepas dua tahun dikejutkan rakyat?



Jawapannya, TIDAK. Umno masuk ditakuk lama dan masih angkuh dan bongkak. Lihatlah program yang diperkenalkan di Hulu Selangor beberapa minggu lepas - Program Juara Rakyat. Namanya sudah cukup menggambarkan betapa sukarnya Umno untuk mengikis sifat bongkak dan angkuh di dalam diri mereka.

Pelbagai cerita kita dengar mengenai bekas Menteri Besar Selangor Khir Toyo. Tidak mungkin kita lupa akan insiden menghadiahkan penyapu kepada seorang Pegawai Daerah. Kita juga dihidangkan dengan hikayat mahligai Khir Toyo.

Kita semua tahu gaji seorang Menteri Besar tak lah seberapa tetapi pemimpin seperti Khir Toyo mampu mempunyai mahligai yang tersergam indah.

Dan kita mengharapkan rakyat mempercayai setiap alasan yang dihidangkan untuk menghalalkan bagaimana seseorang itu menjadi kaya raya.

Hari ini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mengeluarkan kenyataan bahawa SPRM telah menyiapkan siasatan dakwaan penyalahgunaan dana awam untuk lawatan kerja bekas menteri besar Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo ke taman tema Disneyland di Perancis dan Amerika Syarikat.

Khir Toyo didakwa membelanjakan RM1.7 juta untuk dua lawatan ke Disneyland di Peranchis dan Amerika Syarikat pada 2007 dan 2004.

Kita tidaklah mahu menuduh Khir Toyo telah menyalahgunakan kuasa tanpa sebarang bukti. Kita serahkan kepada SPRM untuk menyelesaikan masalah ini.

Memandangkan SPRM sudah mengesahkan bahawa siasatan sudah selesai, eloklah sekiranya SPRM mendedahkan apakah hasil siasatannya terhadap Khir Toyo.

Kita perlu berlaku adil kepada bekas Menteri Besar ini. Kalau beliau tidak bersalah, rakyat perlu diberitahu kenapa beliau tidak perlu didakwa di mahkamah.

Mungkin agak ganjil untuk SPRM memberi sebab musabab Khir Toyo tidak perlu didakwa. Tetapi SPRM mesti ingat, Khir Toyo bukan calang-calang orangnya. Beliau seorang pemimpin Umno.

Imej beliau sudah tercalar dan imej Umno juga rosak kerana dakwaan-dakwaan seumpama ini. Demi masa depan Umno dan bagi membersihkan nama Khir Toyo, ada lebih baik SPRM jelaskan kenapa Khir Toyo terlepas dari dakwaan sekiranya itulah keputusan SPRM.

Kalau ada kes, eloklah Khir Toyo didakwa agar beliau mendapat peluang untuk membersihkan diri di mahkamah.

Kita mesti ingat. Rakyat akan menghukum kita lima tahun sekali sekiranya kita masih bersikap acuh tidak acuh terhadap rasuah. Kita tidak mahu suatu hari ini Umno menyesal tanpa kesudahannya.

http://kedahku.blogspot.com ( Harakah Daily)

0 comments:

Newer Post Older Post Home