Sunday, January 3, 2010

Bukan Melayu Sebagai MB, Katakan Yang Hak Walaupun Pahit!


K
enyataan terbaru YAB. Mentei Besar Kelantan, Dato' Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat yang megatakan kesediaan beliau meminda perlembagaan Kelantan untuk membolehkan orang bukan Melayu boleh menjadi Menteri Besar negeri itu menjadi antara berita yang diperkatakan di penghujung 2009 dan di awal tahun baru 2010 ini.

Saya terpanggil untuk membuat sedikit ulasan dan pandangan peribadi dalam persoalan ini setelah menagguhkan beberapa kali untuk melakukannya. Sebenarnya ini bukan kali pertama kenyataan Tok Guru dalam masalah yang sama. Seingat saya ianya telah melebihi lima kali dan mendapat liputan yang baik dari pelbagai media pro pakatan rakyat dan turut tersiar dalam media pro kerajaan..



Apakah yang menjadikan kenyataan ini penting? Bagi saya Tok Guru telah mendahului zamannya dengan tampil sebagai apa yang dikatakan oleh Baginda Rasulullah :" Berkatalah yang benar walaupun ianya pahit ". Dalam kata lain beliau telah menyakinkan bangsa lain bahawa Islam bukan hanya milik orang melayu sahaja.

Tok Guru telah menampakkan sosok yang sebenar sebagai ulama dan memperlihat dan menjelaskan sesuatu yang sebenarnya yang diajar oleh Islam. Tok Guru telah berjaya menyampaikan mesej Islam bahawa sesungguhnya untuk menjadi pemimpin tidak semesti berbangsa Melayu khususnya di Kelantan itu sendiri.

Beliau sekaligus menjelaskan kepada rakyat Kelantan bahawa Undang-undang Tubuh Kerajaan kelantan yang sedia ada adalah tidak menepati kehendak Islam apabila disebutkan disana hanya orang Melayu yang beragama islam sahaja yang layak menjadi MB Kelantan.

Sekian lama kita mencari seorang pemimpin yang sanggup mengeluarkan sesuatu yang pahit namun ianya benar. Kenyataan untuk meminda supaya manapun bangsa di Kelantan asalkan Islam layak menjadi MB adalah sesuatu yang melonjakkan Islam ke tempat yang sebenarnya.

Kerana itu sayalah orang yang bangga dengan pengikirafan yang diberikan oleh Tok Guru kepada selain dari melayu yang beragama Islam di Kelantan.

Segelintir pemimpin Umno menampakkan kebodohannya dengan menolak cadangan itu dengan andaian ia membelakangi kepentingan Melayu seperti yang dikatakan oleh Ketua Pembangkang di Dun Kelantan, Datuk Md Alwi Che Ahmad .

Ketika mengulas pandangan balas itu, Tok Guru menyifatkan mereka yang mempertikaikan cadangannya melantik orang Cina Muslim sebagai ketua kerajaan di Kelantan sebagai taksub kepada bangsa sendiri.

Katanya, bangsa Cina yang beriman kepada Allah tidak menjadi kesalahan dilantik sebagai pemimpin, memandangkan pemikiran mereka sudah lama maju ke hadapan, satu pengitirafan yang tidak boleh dinafikan oleh semua pihak.

Dalam kenyataan terbaru itu Tok Guru menegaskan “Kalau bangsa Arab sekali pun jahat nak jadi Menteri Besar saya tidak terima, tetapi kalau orang Cina berperangai baik, saya akan menyokongnya.

Sebagai Mursyidul Am PAS yang disegani oleh lawan dan kawan, Tok Guru juga telah melonjakkan PAS sebagai sebuah wadah politik yang sesuai untuk semua bangsa di Kelantan dan Malaysia. Sesiapapun yang terlibat dengan PAS apalagi sebagai Ahli yang disyaratkan ianya beragama Islam mestilah mendapat hak yang sama walaupun dari masan asal dan keturunannya.

Sebab itulah apa saja unsur yang menampakkan PAS hanya milik orang melayu mestilah segera di perbaiki. Kesediaan PAS membenarkan tertubuhnya Dewan perhimpunan Penyokong PAS juga sangat memberi nilai tambah kepada PAS.

Saya tertarik dengan ulasan teman saya dalam blognya Al Banjari pada satu masa dulu apabila dia mengatakan saf kepimpinan PAS mestilah diwarnai oleh watak non Melayu namun Islam bagi menampakkan ianya adalah benar-benar Parti Islam, bukannya Parti Melayu.

Kerana itu semua pihak mestilah berlapang dada dan sedia menerima hakikat bahawa PAS pada masa ini adalah milik semua sesuai dengan slogan "PAS For All".


(Diambil daripada Blog Cina Islam)

0 comments:

Newer Post Older Post Home