Monday, December 14, 2009

Bubar Dun Perak tetap jalan terbaik - Nizar


K
UALA LUMPUR, 14 Dis: "Saya mengalu-alukan sebarang tindakan untuk menyelesaikan krisis di Perak tapi bagi saya jalan terbaik masih lagi membubarkan Dewan Undangan Negeri (Dun)."

Demikian ditegaskan Menteri Besar Pakatan Rakyat Perak, Datuk Seri Ir. Muhammad Nizar Jamaluddin ketika diminta mengulas mengenai kenyataaan Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir yang berharap semua pihak yang terbabit dalam krisis perlembagaan di negeri itu memberi fokus untuk membangunkan pertumbuhan ekonomi negeri daripada berterusan menimbulkan isu yang sama.



Nizar yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang berkata, Pakatan Rakyat Perak sudah lama mahu menyelesaikan krisis di negeri itu supaya negeri terus membangun dan menarik pelabur asing dengan mencadangkan pembubaran Dun .

Namun Zambry sendiri tidak menunjukkan keikhlasan untuk menyelesaikan kemelut yang melanda, yng berpunca Dari Umno BN sendiri.

"Saya cukup mengalu-alukan kenyataan Datuk Seri Zambry kalau beliau benar-benar ikhlas kerana itulah yang kami utarakan 10 bulan yang lepas.kami mahukan krisis selesai dan pelabur asing datang tanpa ragu-ragu.

"Sudah tentu kami alukan sebarang tindakan untuk selesaikan krisis Perak dengan dibubarkan DUN kerana itulah yang paling adil dan memberikan hak kepada rakyat untuk membuat pilihan.Kalau tak dibubarkan DUN,krisis tidak akan selesai," katanya.

Beliau berkata demikian selepas melancarkan buku "Perak Daruk Kartun" di Pejabat Khidmat Rakyat Dun Bukit Antarabangsa, Pusat Bandar Taman Melawati, dekat sini, petang semalam. (Gambar)

Nizar turut menyifatkan harapan Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir untuk melihat krisis di Perak selesai hanyalah kenyataan retorik semata-mata.

Sebaliknya Nizar berkata, kenyataan Menteri Besar Umno BN Perak itu mempamerkan kebimbangannya kerana menyedari sebenarnya rakyat dan undang-undang tidak menyebelahinya.

"Kenyataan itu berbentuk retorik yang mempamerkan rasa kebimbangan beliau dan rasa cuak beliau.Beliau mengeluarkan kenyataan itu kerana merasakan rakyat dan undang-undang tidak bersamanya.

"Kenyataan itu sekadar untuk menyedapkan rasa dan menolak realiti atau perbuatan beliau yang mahu lari dari kenyataan,"katanya yang juga Adun Pasir Panjang.

Diminta mengulas mengenai permintaan Zambry agar ekonomi negeri distruktur dan dikembalikan semula statusnya yang gemilang satu ketika dahulu, Nizar berkata, perkara itu tidak akan dapat dilaksanakan selagi pelabur asing tidak yakin dengan kestabilan politik negeri itu.

"Kita memang memberikan fokus untuk meningkatkan apa sahaja transaksi dan juga pertumbuhan ekonomi yang cemerlang.Tetapi kita sahaja (yang berusaha) tanpa ada penglibatan pihak swasta, pihak luar samaada dalam dan luar negeri Perak, atau dalam dan luar negara.

"Mereka mahukan satu keyakinan dan kestabilan politik dan ekonomi. Selagi perkara ini tak terjamin mereka tidak akan datang. Jadi kalau kita warwarkan, itu hanya retorik. Kita mahu fokus dalam ekonomi, sedangkan hakikatnya apa yang sedang berlaku tidak memberikan ruang untuk percambahan aktiviti ekonomi ini," tegasnya.

Tunggu Mahkamah

Beliau juga berkata, Pakatan di Perak akan terus menunggu keputusan yang adil dari mahkamah biarpun memakan masa yang lama.

"Apabila sesuatu kes itu dibawa ke mahkamah, maka kita kena tunggu keputusan mahkamah. Siapalah kita untuk memaksa hakim-hakim untuk membuat keputusan yang cepat. Kami akan tetap tunggu keputusan mahkamah,"katanya.

Namun ujarnya, semakin lambat mahkamah membuat keputusan berhubung kedudukan Menteri Besar yang sah itu, semakin negatif persepsi rakyat terhadap institusi kehakiman negara.

"Lebih lama mahkamah tangguh untuk buat keputusan, lebih menderita rakyat dan lebih negatif persepsi rakyat terhadap institusi kehakiman.

"Pandangan terhadap 1Malaysia Najib juga akan negatif kerana rakyat merasakan mereka tidak didahukan apabila permintaan untuk dibubarkan DUN Perak tidak dihiraukan," katanya.

Zambry dilaporkan sebagai berkata, ramai rakyat Perak berasa ahli politik tidak perlu lagi membangkitkan isu dan mereka mesti melihat dengan bersungguh-sungguh untuk membetulkan perkara yang lepas sekiranya mahu membetulkan tanggapan.

HarakahDaily.Net/-


0 comments:

Newer Post Older Post Home