Tuesday, September 15, 2009

SYEIKH YUSUF AL- QARDAWI ; ULAMA AWAM LEBIH BAHAYA DARIPADA ULAMA KERAJAAN

"
فقهاء العوام أخطر من الفقهاء الذين يرضون السلطان؛ لأن من يحاولون إرضاء السلطان مكشوفون ومعروفون، وبالتالي فإن تأثيرهم محدود، خلافا لمن يتطلعون لإرضاء الناس؛ حيث يصعب كشفهم فينتشر الفساد بفعل فتاواهم وآرائهم المدمرة..".

Ulama Awam (ulama yang disukai orang awam) lebih bahaya daripada Ulama Kerajaan (ulama yang ikut hawa nafsu kerajaan) kerana apa yang dilakukan oleh Ulama Kerajaan tersebut akan diketahui dan akan terdedah juga. Jadi pengaruh mereka akan tersekat. Ini berbeza dgn Ulama Awam yg menginginkan reda manusia melalui pendapat-pendapat mereka yg sukar dikesan dan kesalahan fatwa yg dilakukan mereka akan tersebar.

30/7/2009.

Ini dinyatakan oleh Sheikh Yusuf al-Qardawi dalam siaran mingguan yang popular iaitu channel "saya" yang ditayangkan pada 30 Julai 2009.



وشدد القرضاوي على خطورة هذا النوع من الفقهاء والمفتين الذين يتهيبون الجماهير فيفتون تبعا لأهوائهم، محذرا في الوقت نفسه من علاقة الفقيه والمفتي بالحاكم، رافضا أن يقوم المفتي بـ"إنتاج الفتاوى مجاملة للسلطان، ومحاولة لإرضاء هوى الدولة"!.

Beliau menegaskan bahawa bahaya itu merujuk kepada pendapat Ulama Awam yg beri pendapat mengikut nafsu mereka. Pada masa yg sama, beliau juga mengingatkan tentang bahaya Ulama Kerajaan yg berfatwa mengikut hawa nafsu kerajaan pemerintah.

الحلقة التي دار موضوعها حول الاجتهاد وضرورته لتجديد الفقه الإسلامي أوضح فيها القرضاوي أن "الاجتهاد هو الطريق إلى تجديد الشريعة الإسلامية وتهيئتها حتى تحل مشاكل الناس في كل مكان وفي أي زمان".

Siaran tersebut sebenarnya berkisar tentang ijtihad dan kepentingannya untuk tajdid fiqh Islam. Beliau menjelaskan bahawa ijtihad merupakan jalan ke arah tajdid Syariah Islam untuk menyelesaikan masalah masyarakat pada setiap tempat dan masa.

ولفت إلى أن "عصرنا اليوم أحوج ما يكون إلى الاجتهاد، خلاف العصور السابقة التي كانت الكتب فيها تكفي الناس لحل مشاكلهم نظرا لرتابة الحياة حينها، وخلوها من التعقيدات المعاصرة.

Berhubung dengan zaman sekarang ini, ia sudah pasti lebih memerlukan kepada ijtihad tersebut kerana ijtihad-ijtihad terdahulu adalah untuk menyelesaikan masalah ketika itu yang sudah pasti tidak sama dgn masalah pada zaman ini.

ونبه رئيس الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين على حتمية التجديد والاجتهاد، مشيرا إلى مخالفة أصحاب أبي حنيفة له في أكثر من ثلث مذهبه وهم الذين جاءوا بعده بـ30 سنة، فكيف لأكثر من 14 قرنا، تغير فيهم وجه العالم بفعل الثورات العلمية والتقدم التكنولوجي الكبير؟!


Beliau juga yang merupakan Ketua Persatuan Ulama Dunia mengingatkan bahawa tajdid dan ijtihad dianggap sangat perlu. Keperluan itu dilihat sebagaimana ijtihad yg dilakukan ulama Hanafiyyah yang berbeza dgn pengasas mazhab tersebut iaitu Imam Hanafi meskipun jaraj masa mereka baru saja 30 tahun. Apatah lagi kita sekarang yang berjarak masa 14 kurun dan dipenuhi dgn pelbagai teknologi.


ووضع القرضاوي بعض الشروط العلمية والخلقية والدينية التي يرى وجوب توافرها في المجتهد مثل: التأهيل العلمي العالي، والمعرفة الكافية بالكتاب والسنة والفقه، والإلمام بالمسائل التي اختلف فيها الفقهاء، والقدرة على تمثل الواقع وتحقيق مقاصد الشريعة.

Dalam berijtihad, beliau meletakkan beberapa syarat, antaranya ialah:
a) Capai darjat ilmu yang tinggi.
b) Fahami secara mendalam terhadap al-Quran, Hadis dan fekah.
c) Memahami permasalahan perkara khilafiyyah di kalangan para ulama.
d) Mengetahui permasalahan terkini dan maqasid syariah.

Kesimpulan:
1) Ulama Kerajaan memang bahaya kerana kekadang pendapat mereka adalah untuk menepati kehendak hawa nafsu kerajaan.
2) Pada masa yg sama, Ulama Awam juga bahaya kerana masyarakat yang bencikan Ulama Kerajaan sudah pasti akan menerima pendapat Ulama Awam itu, meskipun ulama tersebut juga kekadang menggunakan nafsu.
3) Masyarakat perlu berhati-hati ketika meminta pendapat dari Ulama Awam di samping berhati-hati dengan Ulama Kerajaan jika ternyata mereka gunakan nafsu.
4) Ijtihad sangat penting pada zaman moden kerana ia sudah pasti berbeza permasalahannya berbanding zaman ulama terdahulu.
5) Namun, ijtihad memerlukan syarat-syarat tertentu seperti disebut di atas.



Oleh: Hasrul Mohd
http://al-qedahi.blogspot.com/ ( Diambil Daripada Blog Cina Islam)


0 comments:

Newer Post Older Post Home