Tuesday, July 28, 2009

MB Kelantan lancar Padi Organik


K
OTA BHARU, 27 Julai: Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat melancarkan padi organik di Dun Salor, dekat sini baru-baru ini. Turut serta di majlis itu adalah Adunnya yang juga Exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa.


Dalam ucapan pelancaran, beliau menyarankan agar zon organik di wujudkan di setiap DUN di negeri Kelantan, bahkan projek padi SRI organik ini diperluaskan ke zon tersebut.
Sunnah Tani dan Salorcare yang bertanggungjawab terhadap projek ini di Dun Salor, diminta oleh Nik Aziz agar berperanan juga untuk memastikan projek seumpama ini dilaksanakan di Dun-Dun lain di negeri ini.

Bersempena dengan pelancaran ini, Salor Mol iaitu ragi baja organik juga dilancarkan dengan harga promosi RM10 seliter.

Salor Mol ini dijamin berkualiti dan bermutu bahkan apa yang istimewa ia dibuat sendiri oleh PAK AEP yang merupakan perintis kepada SRI Organik di Indonesia.

Apa yang dimaksud dengan Padi Organik?

Menurut sebuah laman web dari Indonesia, padi organik adalah padi yang disahkan oleh sebuah badan independen, untuk ditanam dan diolah menurut standard ‘organik’ yang ditetapkan.

Walau tidak ada satu definisi pun untuk “organik”,kebanyakan definisi memiliki elemen umum. Misalnya,“organik” sebagaimana digunakan pada kebanyakan tanaman sawah yang umumnya berarti bahwa:

1. Tidak ada racun serangga dan baja dari bahan kimia sintetis atau buatan yang telah digunakan.

2. Kesuburan tanah dipelihara melalui proses “alami” seperti penanaman tumbuhan penutup dan/atau penggunaan baja kandang yang dikompos dan limbah tumbuhan.

3. Tanaman dirotasikan di sawah untuk menghindaripenanaman tanaman yang sama dari tahun ke tahun disawah yang sama.

4. Pergantian bentuk-bentuk bukan-kimia dari pengendalian hama digunakan untuk mengendalikan serangga, penyakit dan gulma – misalnya serangga yangbermanfaat untuk memangsa hama, jerami setengahbusuk untuk menekan gulma, dan lain-lain.
Mengapa padi organik?

Produk “organik” – terutama di pasar-pasar maju – biasanya menerima harga yang lebih tinggi. Produk organik juga sering dianggap sebagai memiliki manfaat kesehatan yang lebih besar

SiasahDaily/- ( Diambil dari Blog Cina Islam)


0 comments:

Newer Post Older Post Home