Monday, June 15, 2009

Penyertaan Zaid Ke PKR Mungkin Tarik Penyokong MCA Sertai Parti Itu.


K
eputusan bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Zaid Ibrahim menyertai PKR semalam dijangka di susuli dengan kemasukkan beberapa tokoh MCA ke dalam parti itu, menurut laporan Malaysian Insider.


Seorang bekas senator dan bekas menteri dari parti Barisan Nasional itu dilapor sedang menimbang untuk menyusul langkah Zaid menyertai PKR.

Zaid dilihat sebagai seorang pemimpin Melayu yang disenangi oleh kaum Cina dan kemasukan beliau dalam PKR akan membantu imej parti pembangkang itu, menurut laporan berkenaan.

Zaid dipecat dari UMNO tahun lalu setelah melepaskan jawatannya dalam Kabinet kerana membantah langkah BN menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri terhadap beberapa orang termasuk wartawan.

MCA telah dibelenggui dengan masalah dalaman setelah parti itu kalah teruk pada pilihanraya umum Mac tahun lalu.

Presiden MCA Ong Tee Keat dilihat sebagai gagal untuk meraih kembali sokongan kaum Cina dan kini terbabit dalam percakaran terbuka dengan timbalannya Chua Soi Lek.

Sokongan kaum Cina untuk MCA dikatakan merosot kepada hanya sekitar 15 peratus berbanding 30 peratus pada pilihanraya umum lalu.

Satu undian dalam laman web Ong menyaksikan purata tiga daripada empat orang yang menyusuri laman itu mahukan parti itu keluar daripada Barisan Nasional.

Ini kerana masyarakat Cina mempunyai tanggapan negatif yang semakin menebal terhadap UMNO.

Kemasukan Zaid dalam PKR juga dilihat akan membantu meleraikan syak wasangka orang Cina terhadap Pakatan Rakyat berikutan pemilihan pucuk pimpinan PAS minggu lalu yang membariskan ramai ulamak.

Zaid dihormati sebagai pemimpin Melayu bersikap sederhana dan sentiasa menganjurkan sifat kerjasama dan toleransi antara pelbagai kaum di negara ini.

Zaid memberitahu pemberita semalam bahawa beliau berhasrat membantu memperkukuhan Pakatan Rakyat untuk menjadikannya sebuah kerajaan alternatif yang berupaya menggalas amanah rakyat.

0 comments:

Newer Post Older Post Home