Wednesday, May 20, 2009

RTM Senaraikan 7 Dosa Besar Bagi Penyampai Radio


Langkah Kementerian Penerangan mengekang Radio dan Televisyen Malaysia (RTM) menyentuh perkara-perkara yang dianggap "sensitif" menyerlahkan sikap hipokrit kerajaan Barisan Nasional yang kononnya mahu "melahirkan masyarakat yang berpengetahuan dan minda kelas pertama."

Dalam blog Susan Loone, penulis blog tersebut telah menyiarkan apa yang dipercayai senarai 7 "dosa besar" penyampai radio di bawah kelolaan RTM tidak dibenarkan menyentuh.

Tujuh perkara tersebut termasuk larangan membincangkan dalam siaran radio mengenai politik (parti pembangkang), seks, isu perkauman, isu bahasa, isu agama, kesultanan (Raja-Raja Melayu dan Yang Dipertuan Agong) serta isu moral (politik semasa).


Melihat kepada senarai isu yang dilarang oleh RTM kepada penyampai radionya, rakyat boleh bayangkan apakah topik yang mampu merangsang minda dan pemikiran mereka sekiranya isu-isu terpenting dalam kehidupan mereka tidak boleh disentuh langsung.

Apakah slogan Perdana Menteri Najib Razak mendahulukan rakyat benar-benar ikhlas atau sekadar taktik menipu rakyat dengan kata-kata manis yang kosong.

Menteri Penerangan dalam peruutsan beliau dalam laman web kementerian berkata, "saya berharap Kementerian bersama agensi-agensi di bawahnya telah menyediakan maklumat-maklumat yang diperlukan rakyat. Dengan ini, kita akan melahirkan masyarakat yang bermaklumat, inovatif, kreatif dan berteraskan pengetahuan tinggi."

Mampukah negara melahirkan rakyat yang bermaklumat sekiranya maklumat penting dinafikan daripada mereka.

Mampukah negara mewujudkan masyarakat kreatif apabila kreativiti rakyat dimatikan dalam sanubari mereka.

Mampukah negara mencernakan golongan berpengetahuan tinggi apabila minda mereka dibekukan dengan sekatan demi sekatan.

Yang jelas apa yang dilakukan RTM hanya akan menjauhkan lagi rakyat daripada menjadikan ia sebagai saluran informasi. Dengan kecanggihan teknologi pencapaian maklumat menerusi internet dan pelbagai jaringan sosial RTM tidak lagi menjadi relevan dalam masa mendatang.

Begitu juga dengan media arus perdana yang asyik mengampu BN dan menjustifikasikan segala kebobrokannya dan menghalang rakyat daripada mendapat akses kepada maklumat yang betul, cepat dan seimbang.

0 comments:

Newer Post Older Post Home