Sunday, May 24, 2009

Cerpen : Kisah Yang Arif Sang Beruk

S

ebermula sebuah kisah terjadi di sebuah rimba belantara bernama “Maa’dan wasit”. Penghuninya hidup penuh rukun dan penuh persepakatan tiada cacat celanya. Kerukunan yang telah lama terjaga harmoni dan damainya mula menampakkan riak kocakan, keruh mula mengusik jernih, alir menuju muara mula tersekat dek kekusutan dan retak mula menanti belah.


Cerita gundah mula mengusik harmoni belantara ”maa’dan Wasit” apabila Sang Singa yang menjadi raja rimba mengejar Sang Arnab yang menjadi impiannya sekian lama. Sang Arnab yang didambakan ,sentiasa diintai peluang oleh Sang Singa agar dikecapi nikmat yang tiada tolok banding lazat dagingnya. Kejaran Sang singa yang tanpa lenguh dan penat setelah berliku jalan dipacu,berbagai rintangan dilalui Sang Singa mendapat apa yang diidamkan itu.

Tanpa disedari ketika Sang Singa mengejar Sang Arnab, Sang Harimau melalui jalan pintas untuk sama sama menerkam Sang Arnab yang telah letih dikejar Sang Singa. Ketika Sang Arnab telah di dakapan Sang Singa, cuma menanti masa ingin dipenuhkan seleranya tiba tiba Sang Harimau menghambur ngaumnya lantas mendakwa Sang Arnab itu miliknya juga sebab sama sama mengejar . Ketika mereka sama sama mengejar mungkin dengan kelajuan 28 KM sejam Sang Harimau mendakwa ,Sang Arnab mampu dicengkam sang Singa kerana letih teramat tetapi Sang Singa tidak boleh lupa itu hasil kejarannya sama. Justeru kata Sang Harimau tidak adil jika Sang Singa mendakwa Sang Arnab miliknya semua kerana dia juga berhak untuk memperolehinya.

Hakikatnya memang Sang Arnab milik sang Singa kerana dia di tangkap dengan tangannya sendiri dan Sang Singa tidak pun pernah membuat perjanjian untuk mengejar dan memburu bersama. Cuma mungkin Sang Singa ada berjanji dengan rakan rakan lain untuk kongsi sedikit daging Arnab yang lazat itu secara pakatan agar nanti kalau kawan kawan lain berupaya menangkap Arnab yang lain boleh Sang Singa berkongsi sama tapi bukan bersama sang Harimau yang badan berbelang kemerah merahan itu.

Sang Singa enggan menyerahkan Sang Arnab yang ditangkapnya bahkan berkongsi bersama Sang Harimau pun dia tak ingin. Sikap Sang Harimau nampaknya cuba menangguk di air yang keruh. Sang Singa yang berjaya memperolehi Sang Arnab dia pula yang hendak menentukan agihan tangkapan. Sungguh tidak bermaruah Sang Harimau berbadan merah itu. Nampak gayanya Sang harimau telah lama hidup di rimba berdasarkan warna badan yang cukup matang ,mungkin dah mencecah lebih 50 tahun tetapi sukar sungguh hendak menerima hakikat tangkapan itu Sang Singa yang empunya.

Sang Singa berkeras tidak sewenang wenangnya hendak menyerahkan tangkapannya kepada yang tidak berhak. Sang Singa lebih rela berkongsi dengan rakan rakan pakatan yang lain yang tidak sombong dan angkuh seperti Sang Harimau. Sang Harimau marah bukan kepalang,mahu rasanya dihambur Sang Singa dengan cengkamannya. Namun Sang Harimau terpaksa juga akur dengan undang undang rimba ”maa’dan Wasit”. Walaupun Sang Harimau pernah berkira kira hendak diabaikan segala undang undang rimba namun protes masyarakat rimba ”Maadan wasit” yang berterusan menentang kehidupan tak berundang undang menjadikan Sang Harimau cuak. Bimbang juga kalau kalau seluruh penghuni rimba menghambatnya keluar dari rimba ”Maadan Wasit”

Maka Sang Harimau menterjemahkan niatnya yang ingin sama meratah daging Sang Arnab dengan membawa kes yang berlaku ke mahkamah rimba ”Maadan wasit”. Kalau dibicara sepintas lalu nescaya Sang Singa yang memenangi kes tersebut namun undang undang rimba perlu dipatuhi dan apabila Sang Harimau membuat laporan dan pendakwaan mencukupi syarat maka kes perebutaan antaranya menjadi kes hangat di rimba ”Maadan Wasit”.

Mahkamah rimba pun menetapkan tarikh perbicaraan dan perbicaraan kes terpilih ini akan diadili oleh hakim yang terkenal dengan kepintarannya,kecerdikannya,kehormatannya iaitu Sang Beruk. Siapa yang tidak kenal Sang Beruk,seluruh masyarakat rimba mengenali. Maka hadirlah kedua dua pihak yang mendakwa dan yang didakwa. Hakim Sang beruk mempamirkan kecerdikannya menyelesaikan pertelingkahan sang Singa dan Sang Harimau.

Yang Arif Sang Beruk mengambil sebuah dacing yang pada perkiraannya dan pada perkiraan masyarakat rimba cukup adil untuk menyelesaikan pertelingkahan tersebut. Dacing keramat penimbang kes dan masalah masyarakat rimba telah sekian lama digunakan. Itulah satu satunya jalan penyelesaian seolah olah tiada kaedah penghakiman cara lain untuk menyelesaikan masalah masyarakat rimba ”Maadan Wasit”

Dacing keramat diletak di meja keadilan untuk memutuskan siapa yang berhak ke atas daging Sang Arnab. Yang Arif Tuan Hakim mengambil Sang Arnab yang sudah kaku tak bermaya lalu dipotong menjadi dua bahagian. Nampak zahirnya serba adil dan sama besar dan mungkin sama beratnya. Yang Arif Sang beruk memanggil Sang Singa dan Sang Harimau untuk duduk dipenjuru Dacing keramat . Sang Singa memilih untuk duduk di sebelah Timur dan sang Harimau memilah untuk duduk di sebelah Barat.

Yang Arif Sang Beruk pun meletakkan dua bahagian Sang Arnab yang dipotong dua ke atas dacing keramat. Satu bahagian di sebelah Timur dan satu bahagian di sebelah Barat. Apabila diletak sahaja kedua duanya di atas dacing keramat maka condonglah dacing keramat ke sebelah Timur ,berpihak kepada Sang Singa. Harapan sang Singa berbunga dengan timbang tara Yang Arif Sang Beruk.Namun harapan Sang Singa berbunga sementara sahaja kalau dihitung kurang lebih enam detik sahaja apabila Yang Arif Sang beruk dirayu oleh sang Harimau. Sang Harimau mendesak agar keadilah diberi sama rata.

Yang Arif Sang Beruk akur tuntutan sang Harimau lantas Tuan Yang Arif keluarkan pisau lalu dipotong bahagian yang memberati di pihak Sang Singa. Masyarakat pemerhati memerhati terlopong .Mereka tertanya tanya ”apa yang ingin Yang Arif lakukan?. Terperanjat bukan kepalang apabila Yang Arif Sang Beruk memasukkan bahagian yang dipotong ke dalam mulutnya, bukan menimbang sama rata antara sang Singa dan Sang Harimau seperti yang diharapkan.

Yang Arif Sang beruk menimbang lagi, berat pulakmenyebelahi Sang Harimau lalu dipotong bahagian yang berat dimasukkan ke dalam mulutnya. Sang Singa memerhati dengan penuh sakit hati namun jauh di sudut hati untuk digunakan kaedah yang tidak dihalalkan. Tidak terdetik di sudut hati untuk menyuap Sang Hakim yang bijak bestari. Berkata Sang Singa dalam hatinya, Sang Harimau barangkali sanggup menyuap Yang Arif Sang Beruk asalkan dapat habuan yang diimpi. Asyik kedua dua pihak berkira kira tentang penghakiman yang masih belum berhenti dang Yang Arif Sang Beruk masih menimbang dan memotong seterusnya memasukkan baki ke dalam mulutnya tanpa disedari hampir habis daging Arnab dilahap Yang Arif Sang Beruk.

Penghakiman bersambung lagi. Sang Singa dan sang harimau berpandangan.Bila akan perakhir pertikaaian antara keduanya,bila akan dikecapai keinginan yang diimpi. Kalau begini kaedahnya sampai bilapun tidak akan selesai,kedua pihak semakin kecewa. Sayup kedengaran di galeri awam penghuni rimba melontar cadangan ”Kembalikan kepada masyarakat rimba untuk membuat keputusan”.

Abd Wahid Zainol Abidin

ABUAFAF
Hulu Langat
23 Mei 2009. 9.45 am

0 comments:

Newer Post Older Post Home