Sunday, December 28, 2008

Sedutan Episod Terakhir :

Baru dua hari lepas dia sampai di kampung. Dan hari ini dia berasa sepi sekali. Dia teringatkan Haiqel. Baru 2 hari yang lepas mereka bertengkar. Dan hari ini dia berasa rindu sekali. Dia teringatkan wajah Haiqel. Wajah gembira lelaki itu, wajah marah, atau apa saja yang terlihat, dia tetap suka wajah itu. Dia amat mengkagumi wajah itu. Dan dia terlalu ingin memiliki wajah itu. Ain Fathihah menghela nafas panjang. Air matanya luruh ke pipi. Diseka sekali lagi. Mudah benar air mata ini mengalir. Sejak semalam lagi.


Dia mencapai sesuatu di bawah bantal. Keratan akhbar semalam. Gambar kereta yang remuk itu dilihat sekali lagi. Dahsyat sungguh. Bagaimana keadaan Haiqel waktu itu. Menurut akhbar itu pemandunya sedang dalam perjalanan ke Johor Bahru. Benarkah itu? Air matanya semakin laju. Pandangannya menjadi kabur. Baru 2 hari lepas dia berada di dalam kereta itu. Duduk di sebelah lelaki itu, amat dia senangi walaupun masing-masing hanya berdiam diri. Walaupun Haiqel tak akan senyum padanya lagi. Walaupun hatinya sentiasa mengharapkan. Kalaulah dia ada bersamanya waktu itu.....

Malam terlalu panjang rasanya. Dia tidak sabar menunggu siang hari. Pagi-pagi esok dia akan ke kubur lagi. Dia sudah petik bunga petang tadi. Esok dia akan tabur bunga atas tanah merah. Dia harap esok tidak hujan lagi.

0 comments:

Newer Post Older Post Home