Saturday, June 21, 2008

KU MILIKMU ( PART 3)

Perkara yang paling mustahil untuk aku lakukan waktu itu ialah menyarung baju melayu putih, dengan samping songket hitam terikat kemas di pinggang,
dan seorang tua berkopiah yang sedang duduk di hadapanku. Mengamati wajahku dalam-dalam sebelum membaca sesuatu yang aku sendiri tidak pasti apa. Mataku terbuka, tetapi aku tidak nampak apa-apa. Telingaku mendengar tetapi semuanya terasa sunyi sepi. Hening. Saat berpuluh-puluh mata terarah kepadaku, aku terasa bagai ingin terbang. Fikiranku di awangan. Aku tidak tahu apa yang aku fikirkan. Yang aku tahu aku sedang berada dalam satu situasi drama yang tidak bertajuk. Dan aku adalah pelakon malangnya.


Pagi-pagi lagi aku sudah tercegat depan pintu bilik air. Sesuatu yang mustahil untuk aku lakukan bila berada di kampung. Kalau di rumah nenek, gerenti aku masih membuta. Lebih-lebih lagi kalau tidur dalam kelambu yang nenek sediakan untuk aku. Nenek memang sayangkan aku. Tiap kali balik kampung dia akan pasangkan kelambu untuk aku, walaupun puas Mak melarang. Ngada-ngada! Getus Mak bila nenek terlalu memanjakan aku. Tetapi nenek tetap pasangkan juga. Sebab dia tahu kulit aku ni sensitif sikit dengan gigitan nyamuk.Entah. Sejak bila aku sensitif, aku sendiri tak tahu. Agaknya sejak aku tinggal di asrama, setiap hari tidur berkelambu, balik kampung aku sibuk minta nenek belikan satu. Dan nenek tidak pernah menghampakan permintaan cucunya yang satu ini. Kerana dia terlalu menyayangi aku. Tapi sekarang..........Aku mengeluh, mata kupejamkan, cuba membayangkan wajah nenek yang sentiasa tenang itu. Pertama kali nenek telah menghampakan aku. Nenek biarkan semua ini berlaku. Nenek tidak mampu lakukan sesuatu untuk aku. Nenek hanya biarkan. Biarkan ianya berlaku.

Aku gigit bibir hingga terasa sakit. Andainya semua ini hanyalah mimpi. Alangkah!

"Eh, Abg Qel..."Satu suara mengejutkanku."Buat apa tercegat macam patung tu"
Aku menoleh. Adik Ain, yang kedua bongsu ( ku kira ) menghampiriku dgn bakul kain.

" Pagi-pagi dah termenung?"

" Eh, abg nak mandi nie....tapi sejuk!" Aku tersengih, membetulkan tuala yang menutupi sebahagian tubuh. Ikatan kain pelekat ku perkemaskan semula.

" Nak Idah masakkan air panas?"

" Eh...er...tak payah la....abang dah biasa.."Biasa? Emm....aku teringatkan shower kat rumah di KL...tiap2 pagi mesti nak berendam air panas. Best betul!

" Cepat abg bangun?" Aku tersengih.

Apa nak dikata. Memang pagi ini aku antara yang paling awal (terakhir kalau di KL ) bangun. Subuh2 tadi aku terjaga. Dinginnya pagi itu membuat tubuhku mengerekot. Sewaktu selimut ku tarik ke seluruh tubuh, sayup-sayup aku terdengar suara Pak Long melaungkan Iqamah. Aku membuka mata luas-luas, sedaya yang boleh.Tapi syaitan lebih menguasai. Akhirnya aku terlena dibuai mimpi lagi.

Sejuk! Emm....aku mencelupkan hujung jari ke dalam kolah. 2-3 ekor anak ikan puyu berenang-renang di bawah sana. Aku tersengih. Teringat suatu masa yang dulu, waktu aku gila menyauk anak ikan di paya belakang rumah nenek waktu musim cuti sekolah. Berbekalkan net badminton yang telah rabak sana sini, aku meraduk belukar untuk menyauk anak ikan. Ain di belakang, terkial-kial melawan arus dengan balang guli di celah ketiak. Kainnya diangkat tinggi-tinggi sampai nampak kepala lutut. Tapi akhirnya basah juga.

Balik rumah, anak-anak ikan aku campakkan ke dalam kolah nenek. Kadang-kadang hidup. Kadang-kadang mati. Kalau hidup, kolah nenek bersih dari jentik-jentik. Kalau mati, aku akan redah sungai lagi. Seminggu sekali nenek akan suruh aku bersihkan kolah tersebut. Salah satu kerja yang paling aku tak suka. Selain memenatkan ia juga menghangitkan badan aku.

Setelah bertafakur seberapa lama yang boleh, dan dek kerana terdengar suara-suara riuh di dapur, akhirnya air dingin bak salju itu ku jiruskan juga ke tubuh. Ya Allah....terketar-ketar gigi aku. Tak lama. Selepas 3-4 gayung, aku selesai mandi, cepat-cepat aku masuk bilik.

Sambil mengadap cermin, aku merenung wajahku lama. Alangkah baiknya. Andai tiba-tiba aku menjadi halimunan. Aku akan segera angkat kaki.Cabut ke KL dan tak akan balik-balik lagi ke sini. Biar mereka semua tak dapat menjejaki aku. Dan aku akan bebas dari situasi ini.Andainya!

Raut wajah yang masih basah, rambut yang jatuh di dahi ku seka dengan jari. Terasa seakan jemari halus Serina berada di atasnya, mengelus helaian rambutku.

"Rambut you nie halus......kalah rambut I" Pertama kali Serena menyentuh rambutku.

"Tahu pun......"Aku tersengih, dengan pantas menggoyang-goyangkan kepala aku persis model iklan Sunsilk.

"You guna shampoo apa?"

"You nak tahu?" Serena mengangguk.

"I pakai santan kelapa. You tahu tak santan......ala...coconut milk tu..."

"Huh,...you ni main-main la..."

"Betul I cakap.....you ingat I main-main ke"

"Still now?"

"Iyer la...."Aku ketawa dalam hati.Sebenarnya tak ada pun.Tak kuasa aku nak perah santan.Aku tahu pasal shampoo santan pun sebab mak rajin membuatnya. Bagi aku tak ada masalah.Aku rasa semua shampoo aku pulun. Masa belajar dulu tak silap aku pernah guna shampoo seorang rakanku dari India. Shampoo apa aku tak tahu tapi baunya ala-ala minyak bijan. Lepas pakai, semua kawan-kawan jalan jauh-jauh dari aku!

"You simpan lambut panjang.....lagi seksi tau.."

"Halo amoi ha...you cakap betul-betul la....R.A.M.B.U.T bukan lambut ha..."

"Huh!" Serena mendengus, menyiku pinggangku.

"You ni naughty la Qel..."

"Biar naughty...asal hensem!"Sekali lagi Serena mendengus., memuncungkan bibirnya.Aku ketawa.

Kenangan itu tidak terlalu lama untuk diimbas kembali. Baru setahun yang lepas saat2 awal aku kenal Serena.Bila Serena muncung, aku akan pura-pura menguap. Kadang-kadang aku tidur terus.Serena akan bosan giler bila aku buat perangai begitu. Dia akan pergi. Tapi tak lama. 2-3 hari dia akan datang kembali kepadaku. Bergurau-gurau, merengek-rengek seperti selalu. Siapalah aku untuk tidak mengendahkannya. Kadang-kadang aku rasakan seolah Serena amat-amat mencintai aku. Dia terlalu ingin selalu bersamaku!

"You're different, Haiqel. Really!"Serena memaut lenganku.

"This is the first i have an affair with....malay man..."

" So you suka giler la kat I" Gadis itu mengangguk.

" Then....you sanggup buat apa saja untuk I?" Angguk lagi.

Aku menggeleng. Rasanya Serena tidak akan sanggup untuk menerima
berita ini. Berita yang aku kini bukan lagi miliknya. Aku kini milik
Ain Fathihah. Benarkah?.....Tidak...tidak...Aku bukan milik Ain Fathihah....Aku mengenali dia...tapi aku bukan miliknya. Dan dia juga bukan milikku.

Bukan!

*********

" Bersiap awal2 ni, nak kemana, Haiqel?"Suara garau menyapa.

Aku menghentikan kunyahan. Menoleh ke arah suara. Pak Long sudah siap dengan
pakaian ke kebun. Parang kontot terselit di celah pinggang.

" Emm....saya nak balik...Pak ...emm..ayah!" Orang tua itu mengerutkan dahi. Menarik kerusi di hadapanku lalu duduk sambil menghela nafas.

" Kenapa cepat sangat?" Suaranya mendatar.

Aku meneguk air...berkira-kira untuk menyusun kata-kata.

" Saya tak ambil cuti ari ni. Tak rancang pun nak ambil cuti..." Pak Long tersengih, mengangguk faham.

"Iya lah.....mana nak sangka jadi macam ni kan...."
Aku mengangguk sama.

" Dah bagitahu Ain?

" Err....belum...belum lagi...."

" Emm....bagitahu la dia..suruh dia berkemas"

Ain perlu ikut sama? Aku mengeluh dalam hati. Tapi, takkan aku nak tinggalkan dia di sini pula. Apa kata Pak Long. Apa kata Mak Long dan adik beradik dia. Nenek?

"Ain tu cuti seminggu. Boleh la dia ikut Qel ke KL" Sambung Pak Long.
Aku angguk lagi. Macam ayam jantan patuk jagung.

Selepas sarapan, aku mengemas barang-barang aku. Sebenarnya tak ada barang pun yang perlu dikemas. Semalam aku jadi pengantin ekpress. Pengantin sehelai sepinggang. Jadi tidak banyak barang yang aku bawa. Cuma petang itu saja mak sempat hantarkan 2-3 helai baju luar dan dalam aku. Setelah mempastikan wajahku masih tampan (he...he ) aku melangkah keluar.

Terhenti sebentar bila Ain tercegat di depan pintu. Aku tergegau. Aku rasa dia
Pun begitu. Pandangan kami bertembung. Aku menarik nafas dalam-dalam.... menahan debar. Entah apa yang aku debarkan....

" Ain nak ikut Qel ker?" Mulut aku tiba-tiba jadi peramah.

" Qel izinkan?" Suaranya lembut. Sebenarnya sejak semalam aku belum lagi mendengar suara 'sebenar' dia.

" Nak ikut....ikut la..." Aku menjawab malas. Takkan aku nak halang pula. Dan tak logik la kalau aku iya-iya mengajak pula. Ain berlalu ke bilik. Aku segera mendapatkan Pak Long yang sudah bertenggek di atas motor.

" Kejap lagi saya singgah rumah nenek....nak ambik mak" Aku salam tangan Pak Long.

" Emm...kim salam pada mak Qel...Pak Long mintak maaf banyak2"

Aku melepaskan Pak Long pergi dengan perasaan yang berbaur-baur. Entah la.
Bila memandang Pak Long, aku jadi simpati sekaligus aku seperti redha dengan apa yang berlaku, tetapi bila memandang Ain.....terkenangkan Serena......aku jadi bingung. Marah..dah entah apa-apa lagi. Aku jadi kalut!


" Sah? "

" Sah!..sah !" Beberapa orang lelaki disebelahku menggangguk.

Serentak itu mereka menadah tangan, mengaminkan doa yang dibaca oleh lelaki tua di hadapanku. Aku melihat orang-orang disekelillingku tersenyum lega. Aku bagai penasaran. Sedar-sedar, aku telah berada di dalam bilik. Di hadapanku, seorang gadis bertudung putih, sugul memandangku. Bila pandangan bertembung, dia melarikan wajah. Ada kekosongan pada wajah itu.

" Qel....sarungkan cincin tu...." Suara Mak terdengar dicelah-celah orang ramai yang mengerumuni kami.

Aku menarik jemari gadis itu. Dingin. Perlahan-lahan cincin putih bermata dua itu kusarungkan ke jari manisnya. Dan dengan perlahan juga bibirnya menyentuh jemariku. Aku menarik nafas dalam-dalam. Dada seakan ingin pecah.

" Qel....senyum sikit....." Azhar, jiran Pak Long bersedia dengan kameranya.

Gila!...semua ini kerja gila!

******************************************************

Aku masih lagi bersandar di tiang beranda. Asap rokok yang berkepul-kepul penyapu wajahku. Dingin malam begitu terasa. Aku merenung putung rokok yang berterabur di kaki tangga. Hatiku tiba-tiba terasa sayu.

Teringat Mak, teringat Serena. Ya Allah.....kenapa aku boleh terperangkap
dalam situasi begini...

Qel, tak tidur lagi ker....dah malam ni" Satu suara menyapaku. Aku tahu itu suara Pak Long. Pak Long merangkap bapa mentuaku. Orang tua itu datang hampir kepadaku. Aku terdengar helaan nafasnya.

" Pak Long mintak maaf pada Haiqel...." Dia bersuara perlahan.

" Pak Long yang patut dipersalahkan." Aku diam. Tak tahu apa yang patut aku
katakan.

" Pak Long harap Haiqel tak berdendam dengan Pak Long.." Aku menggeleng.

" Tak Pak Long.....takkan la sampai nak berdendam....kita kan satu keluarga. Haiqel bersyukur dapat tolong Pak Long." Aku cuba meluahkannya seikhlas yang boleh. Mungkin hati aku masih berbelah bagi.

" Sudahla tu, pegi la masuk tidur. Angin kampung nie sejuk....lama-lama berembun, nanti masuk angin pulak " Pak Long menepuk-nepuk bahuku.
Aku campak puntung rokok yang masih berbaki. Melihat bilik pengantin yang masih terang, aku jadi berdebar-debar. Apa yang sedang Ain lakukan. Sudah tidur kah dia. Bagaimana harus aku memperlakukan diriku dihadapan dia.

Aduuh....kalutnya Afizi Haiqel!!

Perlahan-lahan pintu kubuka. Haruman Lavender menusuk deria bauku. Aku memerhatikan sekeliling. Ain Fathihah tidak ada. Kemana dia? Belum tidur
lagi kah? Buat apa berjaga sampai malam. Tunggu aku? Ah ....tak mungkin.
Bukankah wajahnya masih sugul tadi. Tiada secalit senyuman pun untuk aku.
Yang ada hanya senyuman paksa. Saat Azhar si jurufoto tak bertauliah itu
meminta aku memaut pinggangnya. Aku dapat rasakan betapa tubuhnya kaku dan
dingin.

Aku melihat bungkusan-bungkusan hadiah yang belum berusik. Dibalut cantik tapi sayang....bukan untukku. Ah...malas aku nak fikir.

Aku rebahkan tubuhku ke tilam empuk yang harum. Seharian aku bertenggek di atas pelamin. Seperti robot yang keputusan wayar. Bagaimana aku boleh lakukan semua itu....dalam sekelip mata aku telah bergelar suami. Suami kepada seorang gadis yang amat aku kenali tetapi mustahil untuk aku cintai. Mustahil? Tidak. Tak mustahil. Tiada yang mustahil di dunia ini. Buktinya diri aku sendiri. Pagi tadi aku sibuk di balai rewang menggaul kurma ayam, dengan gaya 'pakcik-pakcik' aku. Malam ini pula aku telah menjadi seorang pengantin. Gila!

Aku padam lampu besar, hidupkan lampu kecil di atas meja. Terfikir juga untuk tidur diluar, tetapi apa kata mereka nanti. Malulah aku. Takpelah. Untuk malam ini saja. Esok pagi-pagi aku nak cabut ke KL. Bila aku mula pejamkan mata, aku terdengar pintu dibuka. Aku melirik ke pintu. Gadis yang kukucup dahinya siang tadi muncul. Berkain batik dan t-shirt pendek. Macam makcik-makcik! hatiku berbisik.

Ain mendekatiku. Aku cepat-cepat pejamkan mata. Dadaku terasa bagai nak pecah. Nafasku tahan satu-satu. Haruman tubuhnya menusuk hidungku. Dalam samar-samar itu aku lihat rambut ikalnya jatuh dibahu. Rambut ikal itu masih cantik. Seperti dulu-dulu. Bagai ingin dielus rambut halusnya itu. Aku melihat Ain pergi ke sebelah ku. Aku sangkakan dia akan merebahkan tubuhnya disampingku. Tapi dia hanya mengambil bantal lalu beredar semula ke pintu. Sebelum menutup pintu, dia sempat merenungku. Dan aku takkan lupa wajahnya yang sugul itu.

bersambung....

0 comments:

Newer Post Older Post Home