Monday, May 19, 2008

MERAIH SYURGA DENGAN MENINGGALKAN DENGKI

Imam Ahmad meriwayatkan dari Anas bin Malik Radiallahu 'Anhu, dia berkata, "Saat kami sedang duduk-duduk bersama Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam, beliau berkata, 'Akan datang kepada kalian sekarang ini seorang lelaki penghuni syurga'. Tiba-tiba ada seorang lelaki dari kaum Ansar yang datang dengan bekas air wudhu masih mengalir di janggutnya, dan tangan kirinya memegang terompahnya."

"Keesokan hari Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam mengatakan seperti perkataannya yang kelmarin. Lalu muncullah lelaki itu lagi, persis seperti kedatangannya pertama kali. Di hari ketiga Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam berkata demikian lagi, dan kembali yang datang adalah lelaki itu lagi persis kejadian pertama. Setelah Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam beranjak, Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash mengekori lelaki itu hingga ke rumahnya. Lalu Abdullah berkata kepadanya, 'Aku telah bertengkar dengan ayahku, kemudian aku bersumpah untuk tidak mendatanginya selama tiga hari. Bila kau mengizinkan, aku ingin tinggal bersamamu selama tiga hari'. Dia menjawab, 'Ya, boleh'."



Anas berkata, "Abdullah menceritakan bahawa dia telah menginap di tempat lelaki itu selama tiga hari. Dia melihat orang itu sama sekali tidak bangun malam (tahajjud). Hanya saja, setiap kali dia terjaga dan menggeliat di atas ranjangnya, dia selalu membaca zikir dan takbir hingga dia bangun untuk sholat subuh. Selain itu; kata Abdullah, aku tidak pernah mendengarnya berbicara kecuali yang baik-baik."

"Setelah tiga malam berlalu dan hampir saja aku meremehkan amalnya, aku terusik untuk bertanya, 'Wahai hamba Allah, sesungguhnya tidak pernah terjadi pertengkaran dan tidak saling menyapa antara aku dan ayahku, aku hanya mendengar Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam berkata tentang dirimu tiga kali, bahawa akan datang kepada kalian sekarang ini seorang lelaki penghuni syurga, dan sebanyak tiga kali itu kaulah yang datang. Maka, aku pun ingin bersamamu agar aku dapat melihat apakah amalanmu itu dan nanti akan aku tiru. Tetapi, ternyata kau tidak terlalu banyak beramal. Apakah sebenarnya yang membuatmu dapat mencapai apa yang disabdakan Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam. Maka dia menjawab, 'Aku tidak mempunyai amal kecuali yang telah engkau lihat sendiri'.

"Ketika aku hendak pulang, dia memanggilku, lalu berkata, 'Benar amalku hanya yang kau lihat, hanya saja aku tidak mendapati pada diriku sifat curang terhadap seorang pun dari kaum muslimin. Aku juga tidak iri pada seseorang atas kurnia yang telah diberikan Allah Subhaanahu Wa Taala kepadanya'. Maka Abdullah bin 'Amr berkata, 'Inilah amal yang telah mengangkatmu pada darjat yang tinggi dan inilah yang berat kami lakukan'."

0 comments:

Newer Post Older Post Home